Recensie: Een weeffout in onze sterren – John Green

Een weeffout in onze sterrenEen hartverscheurend verhaal verteld door de zestienjarige kankerpatiënt Hazel die drie jaar geleden is opgegeven. Maar een nieuw medicijn rekt haar leven voor nog onbekende tijd. Genoeg om een studie op te pakken en vooral niet als zieke behandeld te worden. Augustus, Gus, heeft kanker overleefd – ten koste van een been. Vanaf het moment dat Hazel en Gus elkaar ontmoeten, lijkt er geen ontsnappen aan de zinderende wederzijdse aantrekkingskracht. Maar Hazel wil niet iemands tijdbom zijn.

Hazel laat Gus kennismaken met haar lievelingsboek: An Imperial Affliction van Peter Van Houten, een roman over een ziek meisje, die midden in een zin eindigt. Samen besluiten ze op zoek te gaan naar Peter Van Houten om hem te vragen hoe het de personages vergaat nadat het boek is opgehouden. De tocht leidt hen naar Amsterdam, waar de schrijver als een kluizenaar leeft. Hij is in niets wat ze zich van hem hebben voorgesteld. En hun leven neemt een wending die ze zich niet hadden kunnen indenken.

Koop dit boek op bol.com

Van dit boek heeft iedereen vast al wel gehoord. Je komt het boek overal tegen, iedereen heeft het erover. En wie het boek nog niet gelezen heeft, heeft hoogstwaarschijnlijk de film al wel gezien.

Nu moest ik als boekenblogger toch wel eens nagaan of het boek écht zo goed is als iedereen zegt.

Ik moet zeggen dat mijn verwachtingen hoog lagen bij dit boek. Toen ik het boek begon te lezen dacht ik zelf dat ik er teveel van had verwacht. Maar het was waar, het boek ‘een weeffout in onze sterren’ is geweldig! En dit zeg ik echt niet zo snel over een boek. Wenen doe ik normaal nooit tijdens het lezen, maar bij dit boek had ik al een pakje zakdoekjes volledig opgebruikt na ongeveer 100 pagina’s.

Dit is één van de zeldzame boeken waar ik mee ging slapen en ook terug mee opstond. Ik kon de hoofdpersonage’s Hazel en Gus niet uit mijn hoofd zetten. Ik probeerde steeds te bedenken hoe het zou aflopen en had zin om midden in de nacht mijn boek te nemen en verder te lezen, omdat ik toch echt wou weten hoe het verder ging.

Als je dit boek niet goed vindt, dan weet ik het ook niet meer. Het is een echte aanrader, voor zoveel tieners als volwassenen.

Ik geef dit boek dan ook de volmaakte score.

10/10