Recensie: Het geheime leven van een ploetermoeder – Fiona Neill

Lucy Sweeney is een ploetermoeder: een zeer chaotische thuis-blijf-moeder van drie kinderen, en echtgenote van de systeemfreake architect Tom, ook wel Liefste Met Kort Lontje genoemd. Stapels wasgoed en afwas, ongeordende financiën, ongeopende post, verloren contactlenzen, sleutels en creditcards zijn schering en inslag in huize Sweeney. Terwijl Lucy in alle huishoudelijke chaos probeert te overleven, al weken geen seks met haar man heeft gehad en Robert Bass, een Goddelijke Huisvader, haar aandacht op het schoolplein heeft getrokken, vindt ze het tijd om weer aan zichzelf te denken. De wederzijdse aantrekkingskracht tussen Lucy en Robert begint als een aangename afleiding. Maar de spanning tussen hen wordt steeds groter. Als daar gedurende het schooljaar de relatiestrubbelingen bij komen van Onwaarschijnlijk Geslaagde Vriendin Emma, Sexy Single Mama Cathy, en Yammie Mammie No. 1 Isobel, wordt ze meegetrokken in een levensechte soap…

Koop dit boek op bol.com

Zoals de oplettende lezers al weten, heb ik dit boek onlangs gekocht op een boekenmarktje. Ik had er al goede dingen over gelezen en het leek me een leuk, luchtig boek waar je eens goed mee kon lachen.

Lucy komt in allerlei genânte situaties terecht. Fiona Neill beschrijft deze situaties met een juiste hoeveelheid humor, waardoor het verhaal zowel grappig als realistisch is.

Lucy is een personage waar zowel mama’s als andere mensen zich in zullen herkennen. Dit zorgt voor een nog leukere belevenis van het verhaal.

Wel vond ik dat het boek soms een beetje voorspelbaar was, waardoor de humoristische, genânte situaties niet meer goed tot hun recht kwamen en ik de humor er niet meer van in zag. Ook waren er soms spannende momenten, maar tussen het begin en de afloop van dit moment zaten er vaak veel beschrijvende stukken van het boek. Deze stukken tekst las ik veel minder aandacht, omdat je zo snel mogelijk de afloop van het spannende moment wilde kennen.

Maar ondanks deze paar min-puntjes is het een fantastisch geschreven chicklit. Het is een luchtig boek dat leuk is om even tussendoor te lezen.

7/10